طی چند دهه اخیر مطالعه اثر متغیرهای غیر اقتصادی بر حوزه اقتصاد در دستور کار محققین قرار گرفته است. از جمله این موارد بررسی اثر انتخابات (به عنوان یک پدیده سیاسی) بر متغیرهای اقتصادی است که در ادبیات اقتصادی از آن به ادوار انتخاباتی تعبیر شده است.اصل بحث آن است که اساسا سیاستگذاران با هدف جلب نظر رای دهندگان، رفتارهای اقتصادی خود را در دورههای نزدیک به انتخابات بگونهای تنظیم مینمایند که برای رای دهندگان خوشایند باشد و در نهایت به انتخاب (مجدد) ایشان بینجامد . رویکرد دیگر آن است که اصولا پدیده انتخابات به دلیل نوعی نااطمینانی نسبی که در کشور ایجاد می نماید برخی از متغیرهای اقتصادی را متأثر می سازد. بدیهی است در این رابطه بخش ها و متغیرهای مختلف اقتصادی می توانند در معرض این تغییر قرار بگیرند و از آنجا که این موضوع بصورت ادواری و در زمان های برگزاری انتخابات اتفاق می افتد از آن به ادوار انتخاباتی تعبیر شده است. این مطالعه به بررسی امکان پذیری این پدیده در اقتصاد ایران طی دو دهه اخیر می پردازد. نتایجحکایت از آن دارد که این نظریه در ایران با تأکید بر متغیر نرخ ارز (که از متغیرهای مهم در این حوزه می باشد) تأیید نمی شود.