شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 03 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 2,336
بازدید دیروز: 19,789
بازدید کل: 158,512,614
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 47
کاربران حاضر: 48
دستاوردهای تجاری تشکیل بلوک منطقه ای در مرکز قاره آسیا
چکیده:

تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت بلوک منطقه ای احتمالی در مرکز قاره آسیا شامل کشورهای هند، ایران، پاکستان، سریلانکا، بنگلادش، افغانستان و نپال هدف اصلی این مقاله است. در واقع مقصود تعیین دستاوردهای تجاری تشکیل این بلوک منطقه ای بر تجارت دو جانبه کشورهای عضو و از جمله ایران است. در واقع این تحقیق به دنبال پاسخگویی به سوالات زیر بوده است : - آیا تشکیل بلوک منطقه ای در مرکز قاره آسیا متشکل از کشورهای ایران، هند، پاکستان، سریلانکا، بنگلادش، افغانستان و نپال با موفقیت همراه خواهد بود؟ - آیاتشکیل این بلوک منطقه ای بر جریان های تجاری دو جانبه این کشورها تأثیرگذارخواهد بود؟ تشکیل این بلوک چه تأثیری روی تجارت این کشورها با سایر کشورهای جهان خواهد داشت؟ چارچوب نظری این مطالعه، همگرایی منطقه ای بوده و مدل جاذبه مبنای الگوسازی برای برآورد اثرات تجاری قرار گرفته است تا با استفاده از امکانات این مدل (اقتصاد سنجی با روش پانل دیتا) تغییرات تجارت بین کشورهای عضو احتمالی و بین کشورهای عضو با سایر کشورهای جهان مورد بررسی قرار گیرد.درچارچوب مدل جاذبه برآوردی، متغیرهای مستقل، حدود 0.85 درصد تغییرات متغیر وابسته (صادرات دوجانبه) را توضیح می دهند و با استفاده از نتایج مدل می توان نتیجه گرفت:- ایجادیک بلوک منطقه ای در مرکز قاره آسیا می تواند تجارت دو جانبه بین این کشورها را افزایش دهد.-ایجادیک بلوک منطقه ای در مرکز قاره آسیا تجارت این کشورها با سایر کشورها (صادرات و واردات) را نیز افزایش خواهد داد.

کلید واژه: منطقه گرایی، مرکز آسیا، مدل جاذبه
نویسنده(گان): میترا رحمانی، منصور عسگری، محمدرضا عابدین
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1385
تعداد صفحات: 24
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
 

کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه