برخورداری سازمانها از نیروهای متعهد فواید زیاد و متعددی از قبیل افزایش کارایی و اثربخشی، کاهش غیبت ها و جابجایی ها و در نهایت بهبود عملکرد و تعالی سازمان را به ارمغان می آورد. از این جهت مدیران سازمانها جهت پیشبرد اهداف سازمانی و رساندن سازمانهایشان به وضعیت مطلوب، لازم است علاوه بر داشتن مهارت در وظایف مدیریت، بر ایجاد تعهد در کارکنان اهتمام کافی داشته باشند و همواره از آن به عنوان عاملی که می تواند در جهت حفظ و بقاء و پیشرفت سازمان نقش مهم و اساسی ایفا کند استفاده نمایند. در این مقاله با توجه به لزوم آشنایی و یادگیری مدیران با مقوله تعهد سازمانی، ضمن مروری بر مفاهیم و اهمیت تعهد سازمانی، انواع مدلها و نظریات تعهد بیان شده است.