ایجادو پیاده سازی سیستم های سنجش رضایت مندی مشتری به عنوان مهمترین شاخص در امر بهبود عملکرد از نیازهای اساسی سازمان های امروزی به ویژه در صنعت بانکداری به شمار می رود.تاکنونمدل ها و روش های گوناگونی جهت سنجش رضایت مندی مشتریان در صنعت بانکداری توسط محققین و نظریه پردازان مختلفی ارائه شده است. در اکثر تحقیقات صورت گرفته از مدل Servqual وشاخص های آن و همچنین شاخص های پراکنده دیگری استفاده گردیده است. به طوری که شاخص هایی که به عنوان عوامل اثرگذار بر میزان رضایت مندی مشتریان بکار گرفته شده است، غالبا تکراری و یا در مسیر خاصی بوده است. این تحقیق در نظر دارد با مطرح ساختن یک مدل جامع و نیز بکارگیری یک مدل ریاضی با رویکرد جدیدی به این موضوع بپردازد. در همین راستا با استفاده از مدل جامع تحقیق و نیز مدل ریاضی تحقیق رضایت مندی مشتریان بانک ملت به عنوان جامعه آماری تحقیق مورد سنجش قرار گرفت.