در فرآیند توسعه در معنای عام و فرایند توسعه کسب و کار الکترونیکی در معنای خاص، بدون وجود پشتیبانی علمی و تحقیقاتی لازم نمی توان انتظار موفقیت و هدفمندی لازم را داشت. این مقاله با هدف نظام مند کردن تحقیقات تجارت الکترونیکی در سطح کشور به طور عام و در سطح مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به طور خاص به رشته تحریر درآمده است. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از مدل برنامه ریزی استراتژیک در سطح سازمان، صنعت، ملی و بین المللی الگوی تحقیقات تجارت الکترونیکی تنظیم گردد. لذا، پس از طراحی الگوی اولیه (پیشنهادی)، با مراجعه به تعدادی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه طبقه بندی موضوعات تجارت الکترونیکی، این الگو، مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت و پنج مورد شاخص کلی برای اندازه گیری ضریب اهمیت و اولویت این طرح ها شناسایی گردید. در مرحله سوم، مدل مورد نظر جهت انجام حذف و اضافات در اختیار خبرگان تجارت الکترونیکی در کشور قرار گرفت و ضریب اهمیت شاخص های شناسایی شده در مرحله قبل، توسط این خبرگان تعیین گردید. در مرحله چهارم پس از تعدیل الگو و طراحی الگوی نهایی، هر یک از طبقات تحقیقاتی توسط خبرگان تجارت الکترونیکی بر اساس شاخص های مذکور مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتیجه این تحقیق طبقه بندی تحقیقات تجارت الکترونیکی مربوط به هر یک از سال های یک برنامه پنج ساله می باشد.