شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 02 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 34,357
بازدید دیروز: 28,942
بازدید کل: 157,635,729
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 78
کاربران حاضر: 79
بررسی رابطه بین ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی صادرکننده سنگهای تزئینی
چکیده:

ایران از نظر برخورداری از منابع سنگهای طبیعی یکی از غنی ترین  کشورهای جهان به شمار می رود. گر چه ایران از نظر کمیت مقام دوم و از نظر تنوع در سنگ مقام اول را در دنیا دارا می باشد، ولی با این وجود متأسفانه از  هیچگونه مزیت رقابتی خاصی در زمینه صادرات سنگهای تزئینی برخوردار  نمی باشد. از آنجایی که صادرات هر کشور توسط شرکتهای فعال در صنایع آن کشور صورت می گیرد، برخورداری شرکتهای صادرکننده از مزیت رقابتی، یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت صادرات آن کشور به شمار می آید.  مقاله حاضر با اقتباس از نگرش منبع مدار و با هدف پاسخگویی به یکی از دلایل عمده پایین بودن سطح عمومی صادرات در یکی از صنایع با پشتوانه  کشور به اجرا در آمده است. در این مقاله ابتدا به بررسی وضعیت شرکت های صادرکننده سنگ های تزیینی از نظر سطح ابعاد چهار گانه مزیت رقابتی (کیفیت، کارایی، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان) پرداخته شده است. سپس با ارائه مدلی مفهومی، رابطه میان سطح ابعاد مزیت رقابتی در شرکت های صادرکننده سنگ های تزیینی و عملکرد صادراتی آنها مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج بررسی ها مؤید آن است که 1-گرچه شرکت های صادرکننده سنگ های تزئینی در بعد کیفیت از سطح کیفی مطلوب برخوردارند، ولی در سایر ابعاد مزیت رقابتی (از حیث کارایی، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان) در سطح پایینی قرار دارند و 2-میان ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ های تزئینی رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.

کلید واژه: ابعاد مزیت رقابتی، عملکرد صادراتی، صنعت سنگ های تزئینی
نویسنده(گان): سعید ده یادگاری، علی اصغر انواری رستمی، اسدالله کردنائیج
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 20
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.