بحث تجارت الکترونیکی (EC) اکنوندر صدر اولویت های سازمان های متفاوت قرارگرفته است. هر سازمانی که توجه لازم را به EC نداشته باشد در کوتاه مدت با کاهش سودآوری و در بلندمدت با احتمال حذف حیات خود روبرو می شود. به همین دلیل برنامه ریزی در راستای بکارگیری EC یکی از اقدامات استراتژیک سازمان ها می باشد. یکی از مهمترین مراحل در برنامه ریزی EC ، شناساییموانع بکارگیری EC در سازمان و ارایه راهکارهای اجرایی برای رفع آنها می باشد. در این راستا در این تحقیق به شناسایی موانع بکارگیری EC در شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه و راهکارهای اجرایی برای رفع آنها پرداخته می شود. برای شناسایی موانع از کارشناسان و متخصصان شاغل و آشنا با EC در واحدهای مرتبط با EC استفاده شد و برای ارائه راهکارها نیز از خبرگان داخلی EC نظرخواهی گردید.دادههای لازم برای شناسایی موانع از جامعه اول از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و برای ارائه راهکارها به طریقه مصاحبه با خبرگان عمل گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که موانع بکارگیری EC درشرکت ایران خودرو به ترتیب اولویت عبارت اند از: عدم آمادگی و تمایل مشتریان، عدم آمادگی و قابلیت لازم در شرکاء، موانع رفتاری و فرهنگی، مشکلات فنی، عدم وجود فضای رقابتی مناسب.