برای توسعه همکاری های اقتصادی –تجاریبا کشورهای مختلف جهان، برنامه ریزی های منسجم و دقیقی لازم است. لازمه انجام برنامه ریزی های دقیق در این خصوص نیز شناخت کافی از توانایی های اقتصادی و تجاری کشورهایی است که به عنوان شریک تجاری انتخاب می شوند. مقاله حاضر با این هدف زمینه های مشارکت تجاری بین ایران و کره جنوبی را جهت استفاده بهتر از فرصت های تجاری جدید تعریف و شناسایی می کند. در بیشتر مطالعات تجربی مشابه برای شناسایی پتانسیل تجاری بین کشورها از شاخص ها و معیارهایی استفاده شده است که به نوعی نشان دهنده درجه تکمیل بالقوه تجاری می باشند. در این مقاله اولاً، با استفاده از طبقه بندی مر کز تجارت بین الملل در قالب کدهای سه رقمی، شدت تشابه تجاری بین دو کشور ایران و کره جنوبی محاسبه شده است. ثانیا، به منظور بررسی دقیق شدت تشابه در زیربخش های مختلف در قالب ١٤ گروه کالایی شاخص درجه تشابه محاسبه شده و سپس به استفاده از شاخص عملکرد تجاری (TPI) وشاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) به ارائه مزیت های تجاری بین دو کشور پرداخته شده است و در پایان توصیه های سیاستی برای توسعه همکاری های اقتصادی – تجاریبین دو کشور ایران و کره جنوبی ارائه گردیده است.