شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 02 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 45,005
بازدید دیروز: 28,942
بازدید کل: 157,646,377
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 267
کاربران حاضر: 268
زمینه های مشارکت تجاری بین ایران و کره جنوبی
چکیده:

برای توسعه همکاری های اقتصادیتجاریبا کشورهای مختلف جهان، برنامه ریزی های منسجم و دقیقی لازم است. لازمه انجام برنامه ریزی های دقیق در این خصوص نیز شناخت کافی از توانایی های اقتصادی و تجاری کشورهایی است که به عنوان شریک تجاری انتخاب می شوند. مقاله حاضر با این هدف زمینه های مشارکت تجاری بین ایران و کره جنوبی را جهت استفاده بهتر از فرصت های تجاری جدید تعریف و شناسایی می کند. در بیشتر مطالعات تجربی مشابه برای شناسایی پتانسیل تجاری بین کشورها از شاخص ها و معیارهایی استفاده شده است که به نوعی نشان دهنده درجه تکمیل بالقوه تجاری می باشند. در این مقاله اولاً، با استفاده از طبقه بندی مر کز تجارت بین الملل در قالب کدهای سه رقمی، شدت تشابه تجاری بین دو کشور ایران و کره جنوبی محاسبه شده است. ثانیا، به منظور بررسی دقیق شدت تشابه در زیربخش های مختلف در قالب ١٤ گروه کالایی شاخص درجه تشابه محاسبه شده و سپس به استفاده از شاخص عملکرد تجاری (TPI) وشاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) به ارائه مزیت های تجاری بین دو کشور پرداخته شده است و در پایان توصیه های سیاستی برای توسعه همکاری های اقتصادیتجاریبین دو کشور ایران و کره جنوبی ارائه گردیده است.

کلید واژه: مزیت تجاری، مشارکت تجاری، شاخص عملکرد تجاری، شاخص مزیت نسبی آشکار شده، کره جنوبی، ایران
نویسنده(گان): مسعود هاشمیان، یوسف حسن پور
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1382
تعداد صفحات: 23
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.