در بسیاری از کشورهای جهان هر ساله میزان تمرکز بازارها در صنایع مختلف اندازه گیری می شود که نتایج آن راهنمای دولتها برای سیاستگذاری های صنعتی و اقتصادی، بقای رقابت و رعایت حقوق مصرف کنندگان است. برای اندازه گیری تمرکز بازار از روشهای متعددی استفاده می شود که معروفترین آنها روش نسبت تمرکز و شاخص هرفیندال است. مقاله حاضر یک مطالعه موردی از اندازه گیری نسبت تمرکز بازار در صنعت سیمان ایران است که با دو روش فوق محاسبه شده و در آن نسبت تمرکز بازار در دو سال مختلف (سال ١٣٧٤ و سال ١٣٨1) اندازه گیری و مقایسه شده است. هدف اصلی این تحقیق اندازه گیری میزان تمرکز بازار و نشان دادن تغییرات آن در سال ١٣٨١ نسبت به سال ١٣٧٤ است. به علاوه، تغییرات حاصله در دارندگان سهم اصلی این بازار نیز مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج مبین این است که تمرکز بالایی در صنعت سیمان ایران وجود دارد .به طوری که با وجود افزایش تعداد کارخانجات تولیدکننده سیمان و افزایش ظرفیت تولید سیمان کشور در طول این مدت، تمرکز در صنعت سیمان همچنان به نفع شرکت های بزرگ تداوم داشته است.