ذخیره سازی یا انباشت انباری کالاها در نوع خود از عمده عوامل مهم و زیربنایی در گروه خدمات بازرگانی و بازاریابی است که با ارتباط دادن فواصل زمانی میان تولید و مصرف، ارزش افزوده جدیدی را برای کالاها و سود زمانی مورد انتظاری را برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پدید می آورد. چنین فرایندی نه تنها دارای کارکرد ارزشی در کاهش ضایعات و افزایش هزینه فرصت کالاها در مقاطع زمانی مختلف است، بلکه با ایجاد اعتماد و انگیزش در عناصر بازار، تصمیمات جدی و کارآمدی را در تولید، توزیع و مصرف موجب می شود و با تعدیل نوسانات مصرف و توزیع متناسب قیمت، امنیت غذایی و اقتصادی جوامع را تضمین می نماید.اینمقاله در نظر دارد با منظور داشتن ویژگی های متمایز محصولات فسادپذیر کشاورزی نسبت به سایر محصولات (از زمان برداشت تا رسیدن به محل های فروش) عوامل مؤثر و تعیین کننده میزان ذخیره سازی را تجزیه و تحلیل نماید. برای این منظور مبانی نظری بحث نخست در حد یک الگوی ساده پرورانده شده و سپس با وارد کردن سایر عوامل مانند انتظارت عقلایی، عدم اطمینان و هزینه هر واحد ذخیره سازی تکوین یافته است.