شایداز جمله مهمترین موارد استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیکی باشد که بخاطر منافع زیادی که دربردارد با رشد بسیار بالایی در حال گسترش است. اما گسترش هر چه بیشتر تجارت الکترونیکی به ویژه در کشورهای درحال توسعه، نیاز به اقدامات اساسی و سرمایه گذاری های کلان توسط دولت دارد تا اول، دسترسی به اینترنت به سادگی و با هزینه کم امکان پذیر شود و دوم، ساختارهای زیربنایی برای استقرار همه جانبه تجارت الکترونیکی فراهم شود. در این مقاله سعی شده است تا براساس تجربیات کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن و کشورهای درحال توسعه مانند تایلند و هند پیشنهاداتی برای رفع موانع تجارت الکترونیکی و ایجاد دولت الکترونیکی که یکی از عوامل ضروری برای گسترش پایدار و فراگیر شدن تجارت الکترونیکی است، ارایه گردد.