شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 03 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 12,746
بازدید دیروز: 19,789
بازدید کل: 158,523,024
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 113
کاربران حاضر: 113
ساز و کار سیاست استراتژیک تجاری برای توسعه صادرات صنعتی ایران
چکیده:

سیاست استراتژیک تجاری، سیاست تجاری برای اثرگذاری بر تصمیمات انحصارگران چند جانبه در بازارهای جهانی است. این سیاست طی دو مرحله قابل اجرا است: انتخاب صنایع و هدفگیری صنایع منتخب. مهمترین ابزارهای سیاست استراتژیک تجاری شامل وضع تعرفه بر واردات رقیب و اعطای یارانه به صادرات است. در بازار متقابل از هر دو ابزار استفاده می شود. فرایند کاربرد سیاست استراتژیک تجاری در کشورهای در حال توسعه از طریق خلق مزیت است. معیارهای پیشنهادی برای انتخاب صنایع در کشورهای در حال توسعه برای خلق مزیت شامل: سودآوری، رانت نیروی کار، انرژی بری، مزیت هزینه ای و دانش فنی و مهارت نیروی کار است. بر این اساس، ٣ صنعت برگزیده ایران جهت خلق مزیت برای توسعه صادرات صنعتی، به ترتیب عبارتند از: تولید فلزات اساسی (کد ٢٧)، تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی (کد ٢٦)، تولید مواد و محصولات شیمیایی (کد ٢٤). بازار این صنایع، متقابل است. نرخ مؤثر حمایتی ١٦ فصل از ٢٣ فصل تعرفه ای صنایع منتخب، منفی است. در مقاله حاضر، حداقل نرخ تعرفه و جبران صادراتی برای دستیابی به نرخ مؤثر حمایتی مثبت به منظور خلق مزیت، ارایه شده است.

کلید واژه: سیاست تجاری، استراتژیک، توسعه صادرات صنعتی، ایران
نویسنده(گان): اکبر کمیجانی، سید حسین میرجلیلی
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1380
تعداد صفحات: 33
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
 

کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه