بیمه، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. دوام و بقاء آن در گرو توجه به مشتری و تأمین رضایت اوست. این مقاله درصدد پاسخ به این سؤال است که استراتژیها و راهکارهای مورد انتظار مشتری مداری در صنعت بیمه کشور کدام است و ویژگیهای ساختاری جهت تحقق آن چگونه باید باشد؟ در این پژوهش، ضمن بهره گیری از نظریه های موجود، از مطالعات و تجربیات صنعت بیمه در تعدادی از کشورها استفاده به عمل آمده است. با جمع بندی یافته ها، مدل بومی استراتژیهای مشتری مداری صنعت بیمه کشور وضع و سپس ساختار مناسب به منظور تحقق آن استراتژیها طراحی شد تا کارآیی و اثربخشی صنعت بیمه ارتقاء بیشتری پیدا کند.نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که تحقق استراتژیهای مشتری مداری به ترتیب اولویت و اهمیت در گرو تحول در مدیریت، مقررات زدایی، خصوصی سازی و تنوع در ارائه خدمات بیمه است. درجه تمرکز و پیچیدگی جهت تحقق استراتژیهای فوق الذکر در حد کم و میزان رسمیت جهت تحقق استراتژیهای خصوصی سازی و تحول مدیریتی در حد زیاد و استراتژیهای مقررات زدایی و تنوع در خدمات بیمه در حد کم می باشد.