هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه ی ارتباط بین تلاطم محیطی، سیمای استراتژیک و علمکرد سازمانها، تبیین مدل به دست آمده و آزمون مدل در سازمانهای تولید کننده دارو است. نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمانهای داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکتهای دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی آنها وجود دارد، از علمکرد بالاتری برخوردار هستند.مدل و یافته های پژوهش نه تنها برای سازمانهای داروسازی و علاقه مندان به این بحث مفید است، بلکه برای پژوهشگران مدیریت استراتژیک نیز مبنای مناسبی برای تحلیل سطح تلاطم پیرامون سازمانها و همچنین نحوهی متناسب سازی سیمای استراتژیک سازمانها و صنعتهای دیگر ارائه میدهد.