شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 17,296
بازدید دیروز: 23,556
بازدید کل: 152,298,114
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 58
کاربران حاضر: 58
طراحی و تبیین الگوی توسعه تکنولوژی صنعت خودرو در ایران با تأکید بر استراتژی توسعه صادرات
چکیده:

هدف از این تحقیق طراحی و تبیین الگوی توسعه تکنولوژی صنعت خودرو در ایران با تاکید بر استراتژی صادرات می باشد که به بررسی عوامل مؤثر بر فرایند توسعه تکنولوژی و صادرات در صنعت خودرو با تدوین مدل مناسب منجر می شود. صاحبنظران در مقوله توسعه صادرات دیدگاههای مختلفی ارائه داده اند و هر یک از محققان سعی کرده اند تا به بررسی مقوله توسعه صادرات بپردازند.
روش انجام تحقیق، توصیفی ـ میدانی یا پیمایشی می باشد. در این روش وضعیت صنعت خودروسازی در ایران بررسی شده و سپس با کشور کره مقایسه تطبیقی آن صورت گرفته است. جامعه آماری مورد بررسی با استفاده از جمع آوری نظرات خبرگان و مدیران با سابقه صنعت خودروسازی کشور می باشد که اطلاعات مورد نیاز جهت تجزیه و تحلیل از طریق پرسشنامه (در قالب 112 سؤال) و مصاحبه جمع آوری شده است. مهمترین آزمون آماری استفاده شده، آزمون همبستگی اسپیرمن است که در کنار این آزمون از روشهای ویلکاکسون و فریدمن نیز استفاده شد. براساس آزمون همبستگی اسپیرمن بین توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه ساختار سازمانی و توسعه ساختار مدیریتی از یک سو و توسعه تکنولوژی از سوی دیگر ارتباط معناداری وجود دارد (توسعه منابع انسانی، 852/0؛ فرهنگ سازمانی، 0.879؛ ساختار سازمانی، 722/0؛ توسعه ساختار مدیریتی، 861/0.یکی دیگر از نتایج به دست آمده در این تحقیق مقایسه وضعیت توسعه تکنولوژی در کشورهای ایران و کره می باشد که با استفاده از تکنیک SWOT مقایسه شده است. لازم به ذکر است برای مقایسه تطبیقی وضع کره و ایران از آزمونهای ویلکاکسون و فریدمن استفاده شده است که حاکی از معنادار بودن اختلاف بین ایران و کره از نظر توسعه تکنولوژی است. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت توسعه تکنولوژی ارائه شده است.

کلید واژه: سبکهای مدیریت، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نیروی انسانی، تکنولوژی، توسعه، صادرات، صنعت خودرو
نویسنده(گان): امیرحسین کریمی کاشانی، میرمهدی سیداصفهانی
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: مدیریت و انتقال تکنولوژی
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 30
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.