مدلهای بهینه سازی از دوران نهضت صنعتـی در جهان و به خصوص در آغاز جنگ جهانی دوم همواره مورد توجه ریاضیدانان و دست اندرکاران صنعت بود و به خصوص کاربرد مدلهای مذکور در صنعت و خدمات بعد از جنگ جهانی دوم توسعه یافت. بر همین اساس طراحی مدل ریاضی شبکه حمل و نقل شرکت پست ج.ا.ا. ـ که در عمل به واسطه تعدد مسیرهای ارتباطی، تنوع وسایل حمل و نقل و سیستم حمل و نقل غیر بهینه و تنوع مرسولات دارای پیچیدگی خاص خود می باشد ـ به صورت چند سطحی مطالعه و کنکاش می شود.ابتدا اطلاعات شبکه حمل و نقل به صورت ورودی، به سیستم اطلاعات شبکه حمل و نقل پست انتقال داده می شوند. پس از محاسبه تابع مطلوبیت سیستم، در قدم اول کوتاهترین مسیر، کمترین زمان و نوع وسیله نقلیه بین دو مرکز پستی (به ازای هم j و i ها) پیدا کرد؛ سپس مقدار وزن محمولات به هر یک از مسیرهای انتخاب شده تخصیص داده می شود.بنابراین ضمن مروری بر ادبیات موضوع، تاریخچه حمل و نقل و شبکه های حمل و نقل پستی بحث و بررسی می شوند و بر اساس روش تحقیق و متدولوژی موضوع، نتایج تحقیق به صورت یک مدل ریاضی چند سطحی همراه با پیشنهادهای مربوط به آن ارائه خواهد شد.