می دانیم که دوران جوانی از مهمترین و در عین حال آشفته ترین مراحل حیات است. تنوع احوال، دگرگونی های مداوم رفتاری، موضع گیری های متغیر و ناپایدار، آرامش های قبل از طوفان، حساسیت ها، قدرت خلاقیت، شادی و نشاط بی حد، توقعات و انتظارات نامحدود و سیری ناپذیر و دهها حالت خاص بی تردید از جمله حالات و شاخص های تشکیل دهنده نسل جوان است. نسلی که دین مبین اسلام آن را بزرگترین سرمایه های جوامع بشری دانسته است. نسل جوان متناسب با پیچیدگی فردی و اجتماعی خود دارای نیازها و مشکلات متفاوتی است. لذا بهره گیری از صدا و سیما و انتخاب و بکارگیری و اولویت بندی موضوعات برنامه ای که برآوردکننده این نیازها و علایق باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنچه که در این مقاله مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد اولویت بندی موضوعات برنامه ای با توجه به شاخص های نیاز جوانان، علایق جوانان و میزان بیننده می باشد تا اهمیت هر یک از موضوعات برنامه ای، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تاریخی، معارف اسلامی، علم و فن، ورزشی، هنر و ادب، ارزشهای دفاع مقدس، اطلاعات عمومی نسبت به یکدیگر تعیین گردد.