امروزه مدیریت دانش به بحث اصلی سازمانهای رقابتی و پویا تبدیل شده است. سازمانها برای افزایش رقابت پذیری و نوآوری به مباحث مرتبط با دانش و مدیریت دانایی روی آورده اند و رهبران سازمانها سعی در اجرای مطلوب مدیریت دانش در سازمانهای خود دارند. ولی استقرار و پذیرش مدیریت دانش در سازمان از ظرافتها و پیچیدگیهای خاص خود برخوردار می باشد و چه بسا سازمانهایی که در این راه با شکست مواجه شده اند. آنچه در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار است شناسایی عوامل بحرانی موفقیت در حوزه مدیریت دانش در اولین گام و پس از آن چگونگی تعمیم این عوامل به سازمان موردنظر می باشد. هدف اصلی این مقاله نیز بکارگیری و تحلیل متدولوژیهای مناسب جهت استخراج مفاهیم و عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش و چگونگی تست و ازمایش مفاهیم بدست آمده در یک سازمان می باشد. حاصل کار، ارائه یک متدولوژی ترکیبی است که نتیجه بکارگیری و تلفیق روشهای کیفی و کمی می باشد.