در این مقاله ضمن تشریح چگونگی تعامل سازمانهای باز با محیط قدمهای لازم برای تجزیه و تحلیل محیط سازمانها بررسی گردیده است. اصول و تکنیکهای مدیریت استراتژیک که اهم آنها تجزیه و تحلیل محیطی است. یکی از مهمترین پدیده هایی است که سازمان را به راهی که معقول است و به چاله نمی افتد، رهبری می کند. به منظور تجزیه و تحلیل محیط فرآیندی که در نتیجه شناخت و تجزیه و تحلیل آن حاصل می شود باید چهارعنصر اصلی به ترتیب زیر مورد توجه قرار گیرد: 1-ریزنگری، 2-ردیابی، 3-پیش بینی، 4-ارزشیابی. در ادامه مقاله تئوریهای محیط از جمله: نظریه امری و تریست، نظریه، نظریه آن آنسوف و نظریه دانشمندان تجارت بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است. در ضمن بررسی راهکارهای تجزیه و تحلیل محیطی، انواع محیطها دسته بندی گردیده و چگونگی رفتار سازمانها برای ایجاد تعادل با محیط بررسی شده اند. همچنین عوامل محیط بین المللی نیز مدنظر قرار گرفته اند.