در بازارها که رقابت در آن افزایش می یابد رضایت مشتری یک هدف مشترک حیاتی است. عناصر کلیدی برای افزایش رضایت مشتری شامل تولید محصولات با کیفیت بالا و سرویس دهی با کیفیت بالا به مشتریان میباشد. در چند سال اخیر با پیدایش نوآوریهای متعدد در فیلدهای بازاریابی و کسب و کار و با پیشرفت فناوری و تغییر همزمان در تحقیقات به پیشرفت فناوری در زمینه تحقیقات مربوط به این فیلدها موضوعات متمرکز بر فیلد مدیریت و فیلد بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتری و استفاده تجربی از داده بازاریابی و فناوری اطلاعات می باشد. هدف این مقاله ارائه یک کلاس فشرده کلی روی مدیریت ارتباط با مشتری نیست، بلکه ارائه مفاهیم اساسی مدیریت ارتباط با مشتری و برخی جنبه های فرآیند توسعه سیستم و پیامدها و رهنمودهایی در جهت جلوگیری از شکست در پیاده سازی سیستم می باشد.