هر چند در گذشته در تعریف کیفیت رعایت استانداردها و تولید محصول و خدمتی قابل قبول بیان می شد، اما این همه تعریف کیفیت نیست. کیفیت مفهوم وسیعی است که تمام بخش های مختلف سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزایش کارائی کل مجموعه است، بطوری که مانع پدید آمدن عوامل مخل کیفیت شود و هدف نهائی آن مطابقت کامل با مشخصات مورد نیاز مشتری با حداقل هزینه برای سازمان است که منجر به افزایش رقابت می شود. از دیدگاه دکتر دمینگ کیفیت انطباق با نیازهای مشتری در حال و آینده است و دکتر جوران انطباق با اهداف را به عنوان کیفیت مطرح می کند و آقای کرازبی انطباق آن با نیازها را تعریف کیفیت می داند. در مجموع، هدف نهایی کیفیت تأمین نیازهای مشتری است. در این مقاله با مطالعه اصول مدیریت کیفیت و آشنایی با پیشگامان کیفیت گرائی سعی شده است خلاصه این اصول به صورت جدولی ارائه شود.