مدیریت دانش یک رویکرد کل نگر است که با هدف مدیریت کلیه داراییهای دانشی در سازمانها، رو به گسترش می باشد. مدیران ارشد سازمانها دریافته اند که آینده از آن کسانی خواهد بود که با افزایش تولیدات دانشی خود و ایجاد مزیت رقابتی پایدار، گوی سبقت را از رقبا بربایند. اکنون نقش مدیریت دانش بیش از پیش آشکار شده و نیاز به یک الگو یا مدل که بتواند موفقیت مدیریت دانش را برای سازمان به ارمغان بیاورد، احساس می شود. در این مقاله با رویکرد فوق یک مدل مفهومی ارائه خواهد شد که با تکیه بر عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش طراحی شده است. این مدل با ترکیب عواملی چون فرهنگ سازمانی، مقوله های مرتبط با استراتژی و مدیریت، نیروی انسانی، تکنولوژی، آموزش، الگوبرداری، ابعاد سازمانی، اندازه گیری عملکرد و ... رویکرد جدیدی را در مبحث مدیریت دانش پیشنهاد می نماید که می تواند به عنوان یک نقشه راه برای مدیران ارشد سازمانها بکار گرفته شود. همچنین فهرست ارایه شده جهت عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش می تواند به عنوان مرجع جامع و مناسبی برای تحقیقات آتی کارشناسان این حوزه علمی قلمداد گردد.