امروزه تکنیکهای مهندسی کیفیت مختلفی توسعه و تکوین یافته است. هدف این روشها چیزی جز توسعه و گسترش الزامات کیفی مشتریان به تمامی مراحل و فرایندهای تکوین و تولید محصول یا خدمت نیستند. هدف از این مقاله ارائه رویه های و راهکارهایی به منظور کمک به مدیران در جهت طرح ریزی و بهبود خدمات یا محصولات سازمان منطق بر خواسته ها و نیازهای مشتریان میباشد. ابتدا منطق استراتژی بهبود کیفیت را شرح داده و سپس رویکرد های QFD و مدل کانو را به عنوان استراتژیهای بهبود کیفیت بصورت خلاصه مورد بررسی قرار می دهیم.