مدیریت کیفیت جامع (TQM) فلسفه مدیریتی است که با توجه به اهدافش باعث استفاده اثر بخش از منابع مادی و انسانی سازمان می گردد. فلسفه مدیریت کیفیت جامع سازمان را در دستیابی به اهدافش یاری می رساند. اگرچه مدیریت کیفیت جامع بعد از دهه 1990 برای اهداف صنعتی تنظیم شده بود، اما صاحبنظران علمی در آموزش عالی را که فکر می کردند TQM توانایی افزایش کارایی آموزشی در دانشگاهها و دانشکده ها را دارد به خود جلب کرد. غرض از نگارش این مقاله این است که نشان دهیم آموزش عالی چگونه می تواند از مزایای TQM سود برده و چگونه آن را بکار گیرند. این مقاله، کاربرد مدل برنامه ریزی 9 مرحله ای را پیشنهاد می کند که هر مؤسسه ای می تواند برای اجرای TQM از این مدل استفاده کند.