تحولات در قرن بیست و یکم بر هر نوع سازمانی اعم از تولیدی و یا خدماتی تاثیر خواهد گذارد. دانشگاهها نیز از این امر مستثنی نیستند. لذا از مدیران دانشگاهها انتظار می رود تا دانشگاهها را به نحوی مدیریت نمایند که بتوانند پاسخگوی نیازهای متقاضیانی باشند که در سطح محلی منطقه ای و بین المللی پیش روی آنان قرار دارند.برای این منظور مدیران باید بتوانند بهره وری دانشگاههای حوزه مدیریت خود را به طور منظم محک زده و ارتقا بخشند. این مقاله با هدف تغییر نگرش مدیران به مفهوم بهره وری در آموزش عالی، تلاش می کند تا با نشان دادن انواع چالشهایی که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با آنها روبرو هستند به معرفی رهیافتی بپردازد که با بکارگیری آن بتوان بهره وری در آموزش عالی را ارتقاء بخشید. در این زمینه، ابتدا روند تحولات جهانی و تأثیر آنها بر آموزش عالی تشریح گردیده است. در ادامه نحوه نگرش به مفهوم بهره وری در آموزش عالی مورد نقد قرار گرفته و نهایتاً به معرفی رهیافت مهیاسازی به عنوان یک نظریه مدیریتی نوین می پردازد تا مدیران دانشگاهها را در ارتقاء بهره وری در آموزش عالی قادر سازد