دنیای نوین تجارت، مجموعه ای است پررقابت که از عامل های بازار، اقتصاد، اجتماع و تکنولوژی به منظور موفقیت هرچه بیشتر بهره می گیرد. امروزه مبحث تجارت الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین مسایل در دانش روز مطرح شده و دغدغه بنیادین کشورهای توسعه نیافته و یا درحال توسعه می باشد. ترکیب تجارت و الکترونیک از سال 1970 آغاز شد. در آن زمان شرکتهای بزرگی دست به تشکیل شبکه های رایانه ای زدند تا اطلاعات تجاری را بین خود و تولیدکنندگان مبادله کنند، با توجه به اهمیت موضوع این مقاله ابتدا به روند گسترش تجارت الکترونیک در جهان میپردازد، در ادامه با توجه به اهمیت فهم مبانی تجارت الکترونیک مبانی کلی آن آورده شده است. در ادامه کار، ضرورت ایجاد الکترونیک در ایران با مقایسه نحوه پیاده سازی تجارت الکترونیک در دیگر نقاط جهان و ارزیابی ارزش مبادلات در سالهای گذشته و در نهایت طرحی به صورت کلی (بدون ذکر جزئیات)آورده شده است.