هدف از این مقاله، ارائه شاخصهایی برای بررسی روایی و پایانی تحقیقات کیفی با رویکرد علمی پارادایم واقع گرا ارائه می کند. شش معیار جامع و مستقل برای ارزیابی و قضاوت تحقیقات واقع گرا ارائه میشوند. این معیارها بر پایه اجزاء پارادایمهای علمی «هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی» ترسیم میگردند. دو شاخص اول، در زمره پارادایم جزء هستی شناسی بوده، و از نظر ذاتی، احتمالا دارای اعتبارند.شاخص سوم از پارادایم جزء معرفت شناسی بوده، که شامل هر پارادایم جزء روش شناسی می شود که به تجزیه و تحلیل عمومی و اعتبار سازی روش تحقیق مربوط میگردد و معیارها در پارادایمهای مختلف با هم مقایسه میشوند.خصوصاً پارادایم های واقع گرا، ساخت گرا. مثالی نیز از کاربرد معیارها ارائه شده است. در بخش نتیجه گیری، چنین گفته می شود که معیارهای بیان شده باعث انطباق پارادایم واقع گرا در تحقیقات بازاریابی، شبکه ها و ارتباطات بازار و ارزیابی آنها خواهد شد.