سازمانهای یادگیرنده سازمان هایی هستند که می توانند نیازهای محیطی خود را تشخیص داده و ابزارهای لازم را جهت تطبیق خود با محیط فراهم آورند و بدینوسیله به حیات خود ادامه دهند. در این مقاله پس از تعریف سازمانهای یاد گیرنده ویژگیهای بارز چنین سازمانهایی ارائه گردیده و به دنبال آن ویژگیهای سازمانهای تندآموز ذکر شده است. پس از مرور نقش عناصر تعیین کننده ای مانند رهبری، فرهنگ، اطلاعات و تکنولوژی در یادگیری سازمانی، استراتژی ایجاد سازمان یادگیرنده به صورت فرمولی بیان شده و اجزاء آن مورد بحث قرار گرفته است. در نهایت پرسشنامه ارزیابی سازمان یادگیرنده ارائه گردیده که پاسخگویی به آن می تواند نقاط قوت و ضعف یک سازمان را در رسیدن به وضعیت سازمان یادگیرنده نمایان سازد.