تولید ناب یک رویکرد کل نگر برای بقای سازمانها در فضای رقابتی امروزی میباشد. در تولید ناب می توان محصولات جدید را سریعتر، با نیروی کمتر و همچنین خطاهای کمتر تولید کرد. در تولید ناب تلفات به سمت صفر میل می کند و این امر یکی از اصلی ترین اهداف ناب بودن میباشد. تولید ناب با رویکردی کل نگر، تمامی بخش های زنجیره تامین و عرضه محصولات را تحت تأثیر قرار داده و بهبودی همه جانبه در آنها ایجاد می کند. تولید ناب ترکیبی از بهترین مشخصه های تولید دستی و تولید انبوه است، توانایی کاستن از هزینه های هر واحد کالا، بهبود کیفیت به طور چشمگیر در عین فراهم آوردن تنوع فزاینده ای از محصولات و اقدامات چالش گرانه و به دور از یکنواختی از اصلی ترین عوامل ناب بودن میباشد. با این اوصاف کمتر سازمانی است که به فکر پیاده سازی مفاهیم ناب در سازمان خود نباشد، ولی براستی چگونه می توان ناب بودن را در یک سازمان سنتی، با ساختارهای سلسله مراتبی و فرایندهای ناکارآ، غیرقابل انعطاف و با لختی بسیار در پاسخگویی به نیازهای سریع بازار تجربه کرد و تحقق بخشید؟ این مقاله می کوشد تا نشان دهد چگونه می توان با سرعتی زیاد، سازمان را دگرگون کرده و آن را به سمت ناب بودن سوق داد. راهی که به مدد مهندسی مجدد فرایندها هموار شده و امکان پذیر خواهد بود. در این مقاله نشان داده می شود که چگونه می توان با تکنیکی چون مهندسی مجدد، سازمانی با معیارهای ناب ایجاد کرد. در این راستا در انتها نیز یک چارچوب پیشنهادی برای تحقق مفهوم ناب به کمک مهندسی مجدد فرایندها ارائه داده خواهد شد.