عصر حاضر، عصر تغییر شیوه کسب و کار و ارتباطات است، این تغییر در دگرگونی زیرساختهای تحلیل و توسعه منابع اطلاعاتی ریشه دارد. با نگاهی دیگر می توان دریافت که پیش از این دغدغه اصلی مدیران و سازمان ها، فقر اطلاعاتی و عدم آگاهی از مسائل بیرون و درون سازمانی بود. اما نکته ی درخور توجه، فوران اطلاعات و نبود ساختارهای لازم برای استفاده بهینه از انبوه اطلاعات در سازمان ها برای کسب مزیت رقابتی در راستای افزایش بهره وری است. در این مقاله سعی بر آن است تا با بیان اهمیت هوشمندی کسب و کار برای سازمانها، تاثیر آن بر وضعیت رقابتی سازمان و چگونگی ساختاردهی آن در عصر اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا با نگرشی به آینده و ارائه برآوردهایی در این زمینه، اهمیت موضوع و جایگاه آن در کسب و کار روشن شده، سپس سطوح هوشمندی کسب و کار و ارتباط آنها با نرخ بازگشت سرمایه بیان شده و در ادامه مهارتهای مرتبط و مورد نیاز جهت هوشمندی کسب و کار مطرح گردیده است.