ابزار بخش مهمی از هر حرفه محسوب می شود. در اختیار داشتن ابزار مناسب و آگاهی از چگونگی کاربرد آنها، یک مدیر حرفه ای را از یک مدیر آماتور متمایز می سازد و این امکان را فراهم می آورد تا افراد متخصص و حرفه ای بهتر، سریعتر و کامل تر در صحنه رقابت حضور یابند. ابزار و فنون همراه با شیوه های مدیریت و زیر ساختار سازمانی، مؤلفه ای بنیادی از کیفیت جامع(TQ) هستند. متأسفانه بسیاری از مردم تنها از دیدگاه مبتنی بر ابزار به مدیریت کیفیت می نگرند و اهمیت استفاده از این ابزار برای به وجود اوردن زیرساختارهای مناسب و مورد نیاز و نیز اصلاح شیوه های مدیریتی را به فراموشی می سپارند. بهرحال بدون استفاده مناسب از اینگونه ابزارها و فنون، بهبود مستمر در طراحی ها و فرایندها اگر ناممکن نباشد، بسیار ساخت است. این مقاله به طرح و معرفی برخی از پرکاربردترین ابزارها و فنون اماری که می توانند در کمک به سازمان ها برای طراحی سؤالاتشان، طراحی فرایندها و شناخت و حل مشکلات و مسایل کیفیت بسیار کارساز باشند، می پردازد. ابزارهای بسیار ساده ای که قادرند مشکلات بسیار پیچیده را نمایش دهند، بررسی کنند و حل نمایند.