در جهان صنعتی امروز که رقابتی تنگاتنگ میان شرکت ها و تولیدکنندگان وجود دارد، تولید کالاهایی متنوع با کیفیت بالا مطابق خواسته مشتری و درعین حال قیمت مناسب با توجه به توان خرید مشتری، تنها راه ماندن می باشد و رقابت میان شرکتها در رقابت میان اجزای آنها است. لزوم پیشرفت و ارتقا در شرکتها که به صورت نیازی اساسی درامده است از یک سو و حجم وسیع فعالیتها و فشارهایی که از جوانب مختلف بر آنها وارد می گردد از دیگر سو سبب کاهش کارایی آنها شده است. فعالیتهایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید، کنترل کیفیت، برنامه ریزی محصول یا خدمت، نگهداری کالا و کنترل موجودی، بازاریابی، توزیع کالا و خدمات و ... که همگی در سطح شرکت انجام می شوند، شرکت را با یک مسأله بسیار پیچیده مواجه می کند که احتمال دستیابی به پاسخی مناسب و راه حلی بهینه کاهش می یابد. در این مقاله به طور مختصر از تاریخچه چگونگی شکل گیری مدیریت زنجیره تامین شرحی داده شد و سپس به تعریف مدیریت زنجیره تامین پرداخته و بعضی از عواملی که موجب ایجاد عدم اطمینان در زنجیره می شود، معرفی گردیده و در پایان چند راهکار عملی برای مدیریت در برابر چالشها پیشنهاد شده است.