امروزه مهمترین چالشهای تجاری و تکنولوژیک عبارتند از کسب مشتری، وفاداری مشتری و افزایش دادن سودآوری مشتری. در عصر اطلاعات و با بکاربردن ابزارهای مبتنی بر وب و علی الخصوص عاملهای هوشمند، سرویس دهی به مشتریان وارد عرصه جدیدی گشته است که بدین طریق می توان کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری (به عنوان یک سرمایه باارزش برای دستیابی به برتری استراتژیک) را ارتقا بخشید. در مقاله حاضر به بررسی عوامل موثر بر جلب رضایت مشتری و انواع خدمات قابل ارائه به مشتریان می پردازیم و مدل جامع عوامل مؤثر بر جلب رضایت مشتری در اینترنت را مطرح می کنیم. در ادامه اثربخشی خرید مشتری را به کمک عامل های هوشمند توجیه می کنیم و نهایتاً به جمع بندی نقش اینگونه عامل ها در قالب مدل مفهومی و بیان نتیجه گیری می پردازیم.