در این مقاله عوامل گزینش شده ای ارائه گردیده و شرح داده می شوند که در اقتصادهای نوظهور برای فرایند استراتژیک سازمانها مهم می باشند. چه سازمان دولتی باشد چه خصوصی و یا برای بدست آوردن سود محصول بیرون دهد، یا خدمات، فرض بر آن است که این فرایند استراتژیک در هر سازمانی بکار بسته می شود، هر چند که نتیجه های تحلیل استراتژیک و پیاده سازی استراتژی در کار در میان سازمانها و به ویژه در میان اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته متفاوت می باشد. این مقاله می تواند بحثها و نقدهایی را برانگیزد که به واسطه آنها ریزنگری ها و عامل های منوط به فرایند استراتژیک شناسایی و پالایش می گردند. ریزنگری ها و عامل هایی که در اقتصادهای نوظهور برای سازمان مهم می باشند و برای دست اندرکاران و پژوهشگران سودمندند.