پر واضح است عوامل کلیدی موفقیت (CSFs)، عرصه های محدود و معینی هستند که در آن عرصه ها بایستی نتایج رضایت بخش و مورد انتظار سازمان حاصل گردد که در این میان نقش تحقیق و توسعه به عنوان عامل ایجاد و بسط پویایی سازمان مخصوصا در بخش خصوصی (با شدت رقابت زیاد) غیر قابل انکار می باشد. لذا تعامل میان R&D و CSFs بسترساز پیشرفت سازمانها خواهد بود. مقاله حاضر سعی بر آن دارد تا ضمن بررسی این تعامل، به معرفی مقوله شاخصهای کلیدی موفقیت مدیران با نگاهی عمیق و کاربردی در عصر پرچالش و نوین بپردازد و در ارتباط با سیر تحولات تجارت و صنعت در دنیا به تبیین جایگاه، خواستگاه و ماهیت CSFsاهتمام ورزد تا شاید ضرورت و اهمیت استفاده از مشاورین عوامل حیاتی موفقیت در سازمان ها (مخصوصاً در جهان سوم) روشن تر گردد.