تجزیه و تحلیل خوشه ای روش آماری است که مشاهدات را بصورت گروه های مشابه طبقه بندی می نماید. کاربرد تجزیه و تحلیل خوشه ای نشانگر انتخاب پیچیده ای است، زیرا طیف وسیعی از روش ها را دربر می گیرد و همچنین نوع ساختار، کیفیت این روش را تعیین می کند. این گزارش تاریخچه کاربرد تجزیه و تحلیل خوشه ای را در تحقیق مدیریت استراتژیک عرضه می دارد. روش مذکور از اواخر دهه 70 جهت بررسی مباحثی که اهمیت اساسی داشته اند، بکار گرفته شده است. تجزیه و تحلیلی که از چهل و پنج بررسی مهم به چاپ رسیده، حاکی از آنست که بکارگیری تجزیه و تحلیل خوشه ای اغلب در حد مطلوب نبوده است. ممکن است این نتیجه گیری از آن سبب حاصل شده که این روش قابلیت عمومیت بخشیدن به مفاهیم علمی را ندارد. بهره گیری از این دستاوردها، پیشنهاداتی چند جهت بسط کاربرد این تجزیه و تحلیل در تحقیقات آتی را در ذیل بیان می نماید.