ایجاد بازارچه های صنفی – صنعتی به عنوان رهیافتی جهت توسعه صنایع کوچک و متوسط (SMEs) و اتصال آن به صنایع بزرگ و چندملیتی است. در عرصه رقابت و جهانی شدن اقتصاد، صنایع کوچک و متوسط می توانند با تشکیل شبکه های بزرگ تولیدی و یا بعبارتی ایجاد بازارچه های صنفی-صنعتی، ضمن کاهش بسیاری از هزینه های مشترک و ایجاد ساختارهای مناسب تولیدی- صنعتی تولیدات با کیفیت را به بازار عرضه نمایند. تجربه سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه حکایت از موفقیت ایجاد خوشه های صنعتی در سطح دنیا دارد و می توان از این تجربه در جهت توسعه اصناف تولیدی در قالب بازارچه های صنفی-صنعتی در ایران بهره جست.