موضوع انگیزش در متون مدیریت بر اساس نظرات و دیدگاههای علمای مدیریت و روانشناسی غرب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.عناوینمربوط به انگیزش در فرهنگ اسلامی از قرن دوم تا یازدهم هجری قمری توسط دانشمندانی چون کندی، فارابی، ابن سینا، غزالی، ابن رشد، صدرالمتالهین و سهروردی ضمن مباحث فلسفی مورد توجه قرار گرفته است. در بین علمای معاصر اسلامی شخصیتهایی نیز در این زمینه نظراتی ارائه نموده اند نظیر استاد محمد تقی جعفری، آیت الّله سید محمد حسین طباطبائی، استاد مطهری، آیت الّله مکارم شیرازی و حضرت امام خمینی (ره). ولی در متون اسلامی در خصوص انگیزش نظریه ویژه ای به صراحت ارائه نشده است.کوشش هاییدر این زمینه به عمل آمده و وجه مشترک تمامی نظرات علمای اسلامی توجه بیشتر به عامل تقوی به عنوان یک اصل مهم در ایجاد انگیزش می باشد. با عنایت به وجود چنین کمبودی در متون اسلامی، در تحقیق حاضر سعی شده است با بهره گیری از ارشادات مبانی دین مبین اسلام یعنی قرآن کریم و با استفاده از سنت نبوی (ص) و نهج البلاغه امیر سخن حضرت علی بن ابیطالب مبانی مربوط به انگیزش بررسی، استخراج، طبقه بندی، تنظیم و تدوین گردد بطوریکه اساس طراحی مدل انگیزشی از دیدگاه اسلام قرار گیرد .گرچهمتون اسلامی متکی به وحی الهی است و نیازی به آزمون آنها در سازمانها نیست، معذلک به منظور حصول اطمینان از برداشت صحیح محققین از متون اسلامی، این مدل در دو سازمان مورد آزمون قرار گرفته است تا مدل پیشنهادی این تحقیق علاوه بر داشتن پشتیبانی نظری قوی (متون اسلامی) از حمایت واقعیتهای موجود در سازمانها برخوردار باشد