کشورهای پیشرفته صنعتی تأسیس نهادهای تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری بر روی انها را به اندازه سرمایه گذاری مستقیم در صنایع مهم می دانند و این امر را به عنوان عامل مهم صنعتی شدن و یکی از ابزارها و سازوکارهای مهم برای آفرینش محیطی که فعالیت های توسعه تکنولوژیکی را جامه عمل می پوشانند، قلمداد می نمایند. در واقع، اهمیت سرمایه گذاری بر روی تحقیق و توسعه، در کشورهای پیشرفته صنعتی به عنوان امری مسلم و بدیهی فرض گردیده است. جهت همسویی با جهانی شدن که در متن این روند مشتری گرایی قرار دارد شرکت ها لازم دارند تا واحدهای تحقیق و توسعه، تحقیقات بازاریابی و تحقیقات فنی و مهندسی و ... را در راستای تولید محصول با توجه به نیاز مشتری راه اندازی یا تقویت نموده و توسعه دهند. در رویکرد جدید مدیریتی یعنی قرارگرفتن خواست مشتری در مرکز فعالیت ها، دستیابی به نیازهای نوعی مشتری جز از طریق تحقیق و پژوهش و تحقیقات بازار امکان پذیر نمی باشد. رقابت شدید میان شرکت ها، عامل به وجود آمدن و حیات بازارهای قوی و مؤثر بوده و باعث دادوستد رضایت بخشی میان مصرف کنندگان و عامل اصلی به حرکت درآوردن رشد بهره وری اقتصادی و نیز افزایش توان رقابت بین المللی می باشد. در بازارهایی که رقابت وجود دارد، شرکت ها مجبورند جهت پیروزی و پیشی گرفتن از رقیب و حفظ سهم بازار و مشتریان خود سخت تلاش کنند. درنتیجه رقابت، برای مصرف کنندگان حق انتخاب ایجاد می کند و در پی آن باعث کاهش قیمت ها و افزایش کیفیت محصولات می گردد. ما در این مقاله نقش فعالیتهای تحقیق و توسعه در ایجاد توان و مزیتهای رقابتی در بنگاهها را مدنظر قرار داده و نهایتاً راهبردهای ایجاد توان رقابتی را مطرح کرده ایم.