عصری که اکنون در آن به سر می بریم، عصر مشتری گرایی و مخاطب محوری است. بدین معنی که میزان موفقیت هر سازمان با میزان توجه آن به مشتری و خواسته های او رابطه مستقیم دارد. در این راستا برای این که بتوان نیازهای مشتری (مخاطب) را برآورده سازیم، ضروری است نسبت به اصلاح و بهبودی فراگیر در سطح سازمان اقدام گردد. لذا شناسایی منابع اتلاف و جستجو برای یافتن راه حلهایی جهت حذف و اصلاح موانع، مشکلات و محدودیتها و تبدیل آنها به موضوعاتی ارزش زا در کانون توجه قرار گرفته است. در این خصوص مفاهیم، تکنیکها و ابزارهای مختلفی توسعه یافته است که می توان با پیاده سازی و نهادینه سازی آنها در شرکتها و سازمانها به نتایج مطلوبی دست یافت. در این میان رویکرد تفکر ناب با تمرکز بر اصولی بنیادین، سعی دارد شرکتها و سازمانها را در مسیری بسوی بهپویی و بهبود پایدار رهنمون ساخته، ارزش آفرینی را در سازمانها توسعه بخشد. بدین ترتیب می توان با استفاده از کمترینها (کمترین منابع)، بیشترینها را به انجام رساند. برهمین اساس در این مقاله سعی بر آن است با تمرکز بر مفاهیم و اصول تفکر ناب، نسبت به مدلسازی موضوع اقدام شده، سلسله مراتب و توالی منطقی از اقدامات که به نحوی هدفمند منجر به شناسایی، ثبت و حذف منابع اتلاف می گردد را در سازمان مورد نظر شناسایی کرده و به نحوی ساده به مرحله اجرا گذاشت. شایان ذکر است از این رویکرد در سازمانهای مختلف (تولیدی، خدماتی) و نیز در سطوح مختلف کاری (کارکرد، فرآیند و... ) می توان بهره جست که در این مقاله بر اساس فراگرد پیشنهادی توسعه یافته است. بدیهی است براساس توالی منطقی اقدامات پیشنهادی و نیز تکنیکها و روشهای اجرایی هر مرحله می توان نسبت به پیاده سازی و نهادینه سازی تفکر ناب اقدام نمود. برای این منظور نمونه ای کاربردی، از فرآیندهای یک واحد خدماتی نیز براساس مدل پیشنهادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.