تحولات اقتصادی - سیاسی، علمی و فناوری به سرعت در فضای رقابت بین المللی تاثیر گذاشته است. رشد ارتباطات بین المللی و در نتیجه افزایش مبادلات تجارت جهانی، صحنه رقابت را فشرده ساخته است. از سوی دیگر استفاده از شیوه های جدید تجارت (تجارت الکترونیکی) نیز از عواملی است که رعایت استانداردهای بین المللی را در عرضه کالا و خدمات الزامی ساخته است. به همان اندازه که با استفاده از شیوه تجارت الکترونیکی می توان با سهولت بیشتری وارد عرصه تجارت بین المللی شد، به همان درجه نیز ارائه کالاها و خدمات فاقد کیفیت و فاقد استانداردهای بین المللی، خروج از بازار را سریع تر نموده است. رعایت استانداردهای بین المللی و منطقه ای و استمرار این استانداردها به صنایع و تولیدکنندگان کمک می کند. ضمن کاهش هزینه های تولید و ضایعات، اعتماد مشتریان را نیز جلب کنند. به همین منظور برای بهبود و ارتقای کیفیت می بایست عوامل مؤثر بر آن شناسایی شده و با توجه به معیارهای کیفیت، اهمیت عوامل مؤثر بر کیفیت تعیین گردند. همچنین برای استمرار استانداردهای کیفی بین المللی اخذ شده توسط صنایع نیز باید پیش نیازهای استمرار این استانداردها شناسایی شده و میزان تأثیرگذاری هر یک از این پیش نیازها در استمرار استانداردها مورد بررسی قرار گیرد.