هدف اساسی آموزش های سازمانی کمک به توسعه و بالندگی کارکنان سازمان در همه ابعاد می باشد. آنچه به برنامه ریزی و اجرای آموزشهای سازمانی مشروعیت می بخشد میزان اثر بخشی آموزش هاست.در سازمان های مختلف کم و بیش به اهمیت آموزش پی برده شده و آموزشهای تئوری و عملی زیادی برگزار ولی در مورد میزان مناسب بودن و اثر بخش بودن آنها کمتر توجه شده و به خاطر این است که تعیین میزان و طراحی شاخص برای اثر بخشی کار دشوار می باشد. اینکه در آموزش به دنبال چه هستیم و آموزش به دنبال چه مشکلاتی از سازمان هست و چقدر و چگونه بایستی آموزش ها را اجرا نمود موضوعات مورد بحش اثربخشی آموزش هاست. تعیین اثربخشی آموزش های سازمانی به برنامه ریزان و مجریان کمک می نماید تا تصویر روشنی از عملکرد آموزش سازمان داشته و به جای طراحی دوره های عمومی و کلی دست به طراحی آموزش های خاص و موردنیاز بزنند. بر این اساس و با توجه به اهمیت اثربخشی آموزش های سازمانی در این مقاله سعی بر آن است مفهوم ارزیابی اثربخشی آموزش ها تبیین الگوی پویایی برای سنجش اثربخشی آموزش ها ارائه شود.