در محیط رقابتی فعلی، نیاز برای اعمال مدیریت بهتر منابع سازمانی، به ویژه منابع فناوری اطلاعات، مستلزم ارزیابی سهم واقعی هر یک از منابع در عملکرد سازمانی است. اگرچه مدارک غیرقابل انکاری در خصوص توانایی فناوری اطلاعات در ارزش آفرینی وجود دارد اما چارچوب مناسبی برای ارزش تجاری آن به وجود نیامده است. بسیاری از منابع مطالعاتی موجود در زمینه بهره وری فناوری اطلاعات و ارزش تجاری را می توان در جهت تعریف شاخصهای سطح بازدهی استفاده کرد. تمرکز روی متغیرهای سطح بازدهی شرکت، درک محدودی از چگونگی و میزان ارزش آفرینی فناوری اطلاعات را به دست می دهد. این مقاله یک چارچوب مفهومی از ارزش تجاری فناوری اطلاعات را در قالب بررسی سازمان و فرآیندهای طراحی شده بوسیله فناوری اطلاعات فراهم می آورد. این چارچوب بستری را برای مطالعه فرآیندی ارزش تجاری فنآوری اطلاعات فراهم کرده و درک ما را از رابطه میان فناوری اطلاعات و عملکرد افزایش می دهد.