در سالهای اخیر، ارتباط میان عملکرد و تنوع شرکت یک موضوع مهم تجربی در مدیریت مالی شده است. استراتژیهای تنوع میتوانند توازن رقابتی یک صنعت را تحت تاثیر قرار دهند. در مقاله حاضر سعی برآن است تا با استفاده از آزمونهای آماری مورد نیاز رابطه میان متغیر تنوع و نسبتهای مالی، بهعنوان معیار عملکرد مبتنی بر حسابداری سنجیده شود. در این بررسی از روش تحقیق مبتنی بر آزمون همبستگی استفاده مینماییم. نتایج این بررسی نشان میدهد که بهکارگیری استراتژی تنوع بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی تاثیری ندارد.