این پژوهش شواهدی را در مورد خصوصیات شرکتهایی که مدیران آنها با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری به هموارسازی سود میپردازند فراهم می کند. پس از تفکیک شرکتها به دو گروه هموارساز و غیرهموارساز سود، خصوصیات آنها از لحاظ وجود فرصت و انگیزه برای هموارسازی سود در قالب 6 فرضیه آزمون شد. براساس نتایج حاصل از آزمونهای مقایسه میانگین دو جامعه و تجزیه و تحلیل رگرسیون لوجستیک، در بورس اوراق بهادار تهران شرکتهای هموارساز در مقایسه با شرکتهای غیرهموارساز با داشتن عملکرد ضعیفتر، انگیزه بیشتر و با دارا بودن اقلام تعهدی اختیاری بزرگتر، فرصت بیشتری جهت هموارسازی سود دارند.