در این پژوهش نگرش مدیران شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دربارهی افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی، بر مبنای تئوریهای اقتصاد سیاسی، تئوری مشروعیت و تئوری گروه های ذینفع مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس تئوریهای مذکور، در صورت اختیاری بودن افشای چنین اطلاعاتی، مدیران تنها مایل به ارائهی اطلاعاتی هستند که تصویری مطلوب از شرکت ارائه می دهد. تحقیق حاضر، تحقیقی کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی است که برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق از روشهای نمونهگیری استفاده نشده و نمونه شامل کل جامعهی تحقیق (شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران) است. نتایج حاصل از تحقیق دقیقاً در راستای تئوریهای فوق است و نشان میدهد که مدیران شرکتهای ایرانی مایل به افشای اطلاعات مربوط به منافع اجتماعی و مسایل رفاهی کارکنان خود هستند ولی برای افشای اطلاعات مربوط به هزینه های اجتماعی سازمان خود تمایل ندارند.