رقابت در عرصه خدمات مالی به ویژه در بین شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات مشاوره، آموزش و پژوهش (ماپ) روز به روز شدت بیشتری پیدا می کند. این شرکتها بایستی توانمند باشند تا زمینه توسعه سایر شرکتهای تخصصی فعال در این بخش را فراهم سازند. بر این اساس چند سوال اساسی به شرح زیر مطرح میباشد: 1) سازمانهای متولی در توانمندسازی مؤسسات ارایهکننده خدمات ماپ مالی چه نقشی دارند 2) دانشگاهها در توانمندسازی مؤسسات ارایهکننده خدمات ماپ مالی چه نقشی دارند 3) بنگاه های اقتصادی استفادهکننده از خدمات ماپ مالی در توانمندسازی مؤسسات ارائهکننده این نوع خدمات چه نقشی دارند 4) مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی در توانمندسازی خود چه نقشی دارند. در این تحقیق پس از مشخص شدن مدلها و مولفه های توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی، در قالب یک بررسی میدانی از خبرگان این بخش در زمینه اهمیت و وضعیت مولفه های شناسایی شده نظرسنجی شده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیه مولفه های توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی در فضای کسب و کار ایران مورد تائید بوده و علیرغم اهمیت بالا، اکثریت این مولفهها از وضعیت چندان مساعدی برخوردار نمیباشند