هدف اصلی از این پژوهش، بررسی نقش گروه های مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار و به صورت مطالعه موردی در بورس منطقهای اصفهان است. هدف یاد شده بهوسیله سه پرسش اصلی وهفت پرسش فرعی مورد آزمون واقع شده است. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی است و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانهای بوده و داده های آن به صورت نمونه گیری از جامعه بزرگتر بهوسیله پرسشنامه به دست آمده است. در این پژوهش از آزمونهای t تک نمونه ای برای آزمون پرسشهای پژوهش و آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل موثر، استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش صورت گرفته حاکی از آن است که فرضیه آماری مربوط به پرسش اول پژوهش مبنی بر تاثیرگذاری گروه های مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اصفهان مورد تایید قرار میگیرد. فرضیه آماری مربوط به پرسشهای فرعی،در راستای پرسش دوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروه های مرجع از عوامل کلان، همچون فرهنگ سهامداری، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی در سطح معناداری تایید میگردد. در مورد پرسشهای فرعی، در راستای پرسش سوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروه های مرجع از عوامل خرد، همچون تبلیغات(اطلاع رسانی)، کارگزاران و مکان جغرافیای استقرار بورس اوراق بهادار در سطح معناداری رد و در مورد با سابقه سودآوری تایید می شود.