این مقاله با استفاده از تئوری نمایندگی (کارگزاری) به بررسی دو موضوع مهم می پردازد: 1- ارتباط پاداش مدیران عامل شرکت ها در ایران با سود حسابداری. رشد سود و رشد ارزش افزوده بازار. 2- مطالعه سازه های مهم در تعیین پاداش مدیران عامل. در مورد اول. از اطلاعات شرکت های سودده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مقطع سال های 1376 تا 1380 استفاده گردیده و از روش تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده به عمل آمده است. در مورد دوم تحقیق پیمایشی از طریق ارسال پرسش نامه و جمع آوری نظرات مدیران عامل و مشاوران نهادها. شرکت های سرمایه گذاری و سازمان های صنعتی انجامپذیرفته و فن های آماری آزمون دو جمله ای و آزمون تحلیل واریانس فریدمن و کروسکال - والیس به کار رفته و در پایان. خلاصه یافته ها و نتایج هر یک از موارد بالا ارائه گردیده است.