شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 03 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 23,108
بازدید دیروز: 19,789
بازدید کل: 158,533,386
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 110
کاربران حاضر: 110
نقش استراتژیک IT در دستیابی به مزیت رقابتی و تولید در سطح جهانی با استفاده از مدل همسوسازی استراتژیک
چکیده:
برخی سازمانها بر این باورند که با بکارگیری فناوری اطلاعات در فرآیند تولید، به یک سلاح رقابتی قوی دست یافته اند و بدین وسیله می توانند هزینه ها را نیز کاهش دهند. ولی باید خاطر نشان ساخت که تا زمانیکه در بکارگیری فناوری اطلاعات به طراحی ساختار سازمان و مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار توجه نشود، از تمام ظرفیتها و قابلیتهای IT نمیتوان بهره برد. امروزه پردازش اطلاعات و IT برای سازمانهایی که می خواهند تولیدکننده در سطح جهانی باشند به یکی از ارکان اساسی سازمان مبدل شده است. برای موفقیت در بکارگیری و استقرار IT کافی نیست که میلیونها دلار سرمایه گذاری شود بلکه سازمانها باید ماهیت تغییر استراتژیکی که در اثر بکارگیری IT در سازمان رخ میدهد را درک کنند. بر اساس تجربیات محققین مختلف، دستیابی سازمان به مزیت رقابتی، بدون توجه به همسوسازی استراتژیهای کسب و کار و فناوری اطلاعات امکانپذیر نمیباشد. امروزه همسویی استراتژیک به یکی ازدغدغه های اصلی مدیران ارشد سازمانها تبدیل شده است. بدین منظور مدل همسوسازی استراتژیک در تحقیقات گذشته ارائه شده است. در سازمانهای تولیدی که استفاده از ITبا تأکید بر فرآیندهای تولید همراه است، بین استراتژی IT و استراتژی تولید تعامل و عملکرد متقابل به وجود می آید. در این تحقیق چارچوبی سیستماتیک برای روشن نمودن این تعامل با استفاده از مدل همسوسازی استراتژیک ارائه شده است و سعی در گسترش مدل همسوسازی استراتژیک و بررسی استراتژی تولید سازمانهای تولیدی، به وسیله ریز شدن در استراتژیهای کسب و کار سازمانها، می باشد. با تمرکز بر استراتژی تولید به عنوان بخشی از استراتژیهای کسب و کار و استراتژی ITو بررسی ارتباطات و تأثیرات متقابل آنها و با استفاده از مدل همسوسازی استراتژیک، سایر استراتژیهای لازم برای دستیابی به نتایج مورد انتظار استقرار ITنتیجه می شود. طبق این تحقیق یک فرآیند تحول تدریجی چهار مرحله ای جهت توانمندسازی نقش استراتژیک سیستم اطلاعاتی تولید پیشنهاد می شود و دلایل لزوم بکارگیری این فرآیند در پیاده سازی و بکارگیری ITدر سازمانهای تولیدی با هدف تبدیل شدن به تولیدکننده در کلاس جهانی بررسی میگردد.
کلید واژه: تولید در سطح جهانی، استراتژیهای پیاده سازی IT، مدل همسوسازی استراتژیک، استراتژیهای تولید، مزیت رقابتی، ساختار، زیرساخت
نویسنده(گان): هدیه هرسینی، علی رجب زاده
منبع: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: تولید
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 15
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
 

کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه